On aika raportoida reseptihaastetta eteenpäin, mutta tällä kertaa juttua on yhdestä ruoasta niin paljon, että jään edelleen vähän jälkeen raportoinnissa.

Viikolla 8 meillä oli kaasotapaaminen ja pöytä koreana. Silloin tarjottu päivällinen sisälsi kuitenkin lähinnä hyväksi jo aiemmin testattuja ruokia kuten savustettua lohta ja parsarisottoa. Päivällisruokien sijaan haluaisinkin nostaa esimerkiksi reseptikokeilusta smoothien. Viime kesänä aloitin vähitellen marjojen lisäämisen ruokavalioon smoothieiden avulla. Ensin teimme niitä marjoista ja erilaisista jugurteista, mutta olen vähitellen alkanut sekoitella myös eri hedelmäsekoituksia. Tärkein askel smoothieihin sekoamisessa on kuitenkin ollut hyvälaatuinen tehosekoitin, jonka ostimme kihlalahjaksi saadulla S-ryhmän lahjakortilla (tai sitä pesämunana käyttäen). Sauvasekoitin ei jaksa muussata eikä varsinkaan kuohkeuttaa kaikkia hedelmiä, joten tehosekoitin on erinomaisen hyvä apu smoothien teossa.

Reseptejä olen selaillut Kati Jaakosen eli Hellapoliisin sekä Marjo Kauppilan yhteiskirjasta Supersmoothiet mangosta mustikkaan (2016), jonka sain viime kesänä nimipäivälahjaksi. Kirja sisältää pääosin erilaisista, hyvinkin eksoottisista hedelmistä tehtyjä sekoituksia ja kannustaa kokeilemaan sellaisiakin hedelmiä, joista ei ole koskaan kuullutkaan. Kirjassa annetaan ohjeita myös esimerkiksi smoothieiden makeuttamiseen. Niitä en ole juurikaan noudattanut, sillä minusta hedelmät ovat riittävän makeita sellaisenaan. Lisäksi erilaisten luonnon makeutusaineiden hiilihydraattipitoisuuksia on vaikea arvioida, ja minun kuitenkin pitää kyetä laskemaan tarvittavan insuliinin määrä joka annoksesta. Sen sijaan lisää usein rahkaa tai jogurttia hedelmien joukkoon saadakseni smoothiesta proteiinipitoisemman.

Kirjasta ja tehosekoittimesta huolimatta olen pitkään vain sekoittanut lempihedelmiä ja antanut itseni pysyä mukavuusalueella. Nyt pari viikkoa sitten kokeilin ensimmäisen kerran lisätä avokadoa hedelmien joukkoon. Smoothie-eksprettien korviin se kuulostaa varmaankin pikkujutulta, mutta minua erilaiset viherpirtelöt ovat aina vähän inhottaneet. Avokado maistuu kyllä muissa yhteyksissä, mutta hiukan oli kyllä kynnystä sen sekoittamiseen smoothien joukkoon. Mutta sinne upposi!

Kaasoviikonloppuna yksi heistä yöpyi meillä koko viikonlopun, ja tein aamupalalle Hellapoliisin kirjasta Luonnon voimaa -nimisen energiasekoituksen. Siihen tuli banaaneja, mangoa (tosin sitä oli vähänlaisesti), kiwi-hedelmää ja luonnonjogurttia. Hedelmäpommia notkistettiin hiukan hedelmämehulla. Reseptin mukaan tätä olisi voinut makeuttaa hunajalla, mutta sitä ei kyllä kaivattu, enkä ylimääräistä sokeria turhaan halua lisätä.

IMG_20170224_085345

Olen taas vähitellen jättänyt reseptit seuraamatta ja improvisoin smoothien lähes päivittäin aineksista, joita kaapista löytyy. Usein ostan tuoretta ananasta, mangoa, banaaneja ja appelsiineja. Marjoista mansikka on suosikkini ja sopii hyvin hedelmien kanssa. Muistaessani lisään joukkoon myös leseitä.

Parasta on se, kun iltapalaksi tekemääni smoothieta tulee niin iso annos, että puolet jää aamupalaa varten. Valmis smoothie jääkaapissa nopeuttaa aamutoimia etenkin niinä aamuina, jolloin pitää lähteä kaupunkiin.

Mainokset