Olin taas vaihteeksi kipeä, siis nimenomaan kivun kourissa, niin pahasti etten muista milloin olisin näin tuskassa ollut. Tänään menin lääkäriin, enkä ottanut sitä peruskipulääkettä aamulla, kun ajattelin että saan sitten paremmin kerrottua lääkärille mihin sattuu ja miten. Viikon päivät buranaa napsittuani en tajunnutkaan, miten kova se kipu oli ilman lääkettä: olin puoliltapäivin jo pyörtymässä silkasta tuskasta. Sain onneksi lääkkeet ja asia hoituu ensi viikolla eteenpäin, joten kaikki hyvin. En nyt halua yksityiskohtia selittää, mutta kyse ei ole sairaudesta vaan tilapäisestä ongelmasta, joka hoidetaan ja hoituu.

Kun kipulääke alkoi vaikuttaa, alkoi myös elämä voittaa jälleen. Mietin tänään, miten valtava voima kivulla on. Se vaivasi jo suurimman osan viime viikkoa, teki minusta masentuneen ja itkuisen läpi koko viikonlopun ja tänään jo aika huteran ja tuskaisen. Kun pahin kipu asettui, myös helpotus teki onnelliseksi. Pelkäsin, ettei lääke auta ja tuska jatkuu, joten kivun pahimman kärjen taittuminen sai jo auringon nousemaan mieleeni. Jaksoin lähteä liikkeelle ja nauraa ja jutella taas.

Minulle viikko kivun kanssa oli jo aikamoista helvettiä. Sympatiseeraan ihmisiä, joiden elämässä kipu on läsnä jatkuvasti, päivittäin, ilman apua. Jos en olisi viikonloppuna tiennyt, että maanantaina pääsen lääkäriin, olisin ollut henkisesti vielä enemmän riekaleina. Minulla oli toivoa saada apua, mutta jos tietäisin, että kipuuni ei ole tehoavaa lääkettä, tilanne olisi ihan toinen. Kipu lamaannuttaa koko ihmisen, vaikka se olisi vain pienellä alueella. Tänään en onneksi kuvitellutkaan tekeväni töitä, sillä kivun kanssa on vaikea keskittyä. Huomenna pystyn taas, sillä uskon saavani nukuttua ensi yönä kunnolla pitkästä aikaa.

Lohtua on sekin, että kun aamuyöllä valitin itsekseni kipuani, Papu siirtyi jalkopäästä tyynyni viereen ja alkoi kehrätä. Voi raks, paras olet.

Apurahatutkijana olen julkisten palvelujen käyttäjä, en siis työterveyshoidon piirissä. Jälleen olen tänään ollut kiitollinen suomalaisesta terveydenhoidosta, josta olen saanut avun jotakuinkin aina tarvittaessa, ja kipuni on aina eri tilanteissa otettu tosissaan ja hoidettu vakaasti ja ystävällisesti.

