Sain Kittilästä taas asukin kotiini täksi viikoksi. Kun aamulla tuskailin ettei huvita lähteä kylmään ja pimeään kohti töitä, ystävä kehotti miettimään jotain hyvää siinä töihin lähtemisessä ja keskittymään siihen. Se toimi. Koko kävelymatkan listasin asioita, joista pidän ja joista tulen iloiseksi juuri nyt. Se ei ollut yhtään vaikeaa, päin vastoin, varsin helppoa.

Olen tehnyt positiivisuuslistoja ennenkin, mutta jotenkin se nyt vaan tuntuu oikealta myös tässä hetkessä. Joten koettakaa kestää, tässä niitä tulee, hyviä asioita juuri nyt:

  • Pimeys aamulla ei oikeasti ahdista minua. Tänäkin aamuna oli oikein nättiä, kun lämpötilasta huolimatta lumi on maassa ja kaikkialla talven näköistä. Lumi sen teki, että pimeys tuntuu kauniilta ja oikealta jälleen.
  • Minulla on hyvä työ ja ihania työkavereita.
  • Tällä viikolla on tiedossa ainakin yksi tai kaksi tai ehkä kolmekin aamua, jolloin saan herätä ilman herätyskelloa. Ja ainakin yksi aamu näistä on sellainen, että saan mennä ensimmäisen heräämisen jälkeen takaisin sänkyyn.
  • Edellinen on mahdollista siksi, että minulla alkaa huomenna loma.
  • Loma on hyvä. Lomaa hokemalla voisin täyttää listaa vaikka kuinka pitkälti, mutta todettakoon nyt vaan, että lyhytkin loma ilman töitä tai väitöskirjaa tekee juuri nyt minut erittäin onnelliseksi.
  • Papu.
  • Olen määrättömän onnekas siinä, että kissani lähti juuri erittäin hyvään hoitopaikkaan lomani ajaksi. Oikeasti: nämä ihmiset hakivat Papun kotoa ja kiittivät, että saavat kissani luokseen muutamaksi päiväksi. Kiittivät. Minähän tässä velkaa jään.
  • Uunissa on juuri perunarieskoja.
  • Jääkaapissa on pannaria eiliseltä.
  • Kotona on joulukoristeet, eteisessä joulukalenteri.
  • Yhä vain olen määrättömän iloinen aina kun unohdun katselemaan Minja Revonkorven tauluani eteisessä.
  • Minulla on kaksi kiinnostavaa kirjaa kesken, molemmat on pakattu mukaan lomalle.

No johan tuossa tulikin. Enkä vielä päässyt edes luettelmaan loman sisältöä – paitsi aamut ja unen – vaikka loman tapaamiset ja ystävät ja rakkaat ovat mitä suurin syy olla iloinen!

Iloa tuottaa myös jälleen käynnistynyt Jouluradio – sekä tietenkin se kittiläläinen ystävä, jonka kanssa jo etsittiin kalenterista sopivaa ajankohtaa vuotuiselle hiihtolomalleni.

