Tämä on Illuusioiden seitsemässadas postaus. Luku koskee vain tätä wordpressin palvelinta, jossa olen blogannut elokuusta 2008 alkaen – täälläkin jo siis useita vuosia. Ehdin olla vuodatuksessakin 21 kuukautta, mutta siitä blogista ei ole jäljellä enää mitään kommentteja eikä aivan kaikkia postauksiakaan. Jokseenkin selkeämpää onkin tehdä juhlapostaus tämän wordpressin merkintöjen pohjalta.

Nyt voisin tietysti järjestää arvonnan tai tehdä katsauksen menneeseen, mutta päätin, että kaikkein parasta on juhlistaa seitsemättäsadatta blogikirjoitusta kertomalla lisää bloggaajasta. Inspiraation tähän antoi jaana Täällä toisen tähden alla -blogista. Hän kirjoitti jokin aika sitten Naisesta blogin takana, jolloin tajusin, etten itsekään ole koskaan aivan suoraan sanonut, kuka täällä kirjoittaa, vaikka en varsinaisesti ole asiaa peitellytkään. Vaikka oma nimi on tekstin alla ja tämä blogi löytyy jos minua etsii, en ole koskaan kirjannut selkokielisesti tänne asioita itsestäni. Varsinkin viime vuosina, kun blogista on tullut rajatummin tutkijuuteen ja julkiseen minään liittyvä, oman naaman piilottaminen edes puolivahingossa on aika turhaa. Tämän postauksen ohella lisään nyt sivupalkkiin kirjoittajakuvauksen.

Eli:

Minä tänä syksynä.  Kuva: Anna Niiranen

Minä tänä syksynä.
Kuva: Anna Niiranen

Hei lukija! Illuusioita-blogin kirjoittaja on Kirsi-Maria Hytönen, jyväskyläläinen tutkijakokelas. Olen kotoisin Keski-Suomesta, mutta opiskelin historiaa 2000-luvun alkupuolella Turun yliopistossa. Paluumuutin Jyväskylään vuonna 2006, ja vuoden 2008 alusta olen tehnyt päätoimisesti väitöskirjaa Jyväskylän yliopiston historian ja etnologian laitoksessa, etnologian oppiaineessa. Väitöskirjani käsittelee naisten palkkatyön muistoja talvi- ja jatkosotien ja jälleenrakennuksen ajalta. Muistitietotutkimuksena se sopii minulle hyvin, sillä metodologisesti liikutaan etnologian, historian ja folkloristiikan rajapinnoilla.

Blogini kaksi pääteemaa ovat lukemani kirjat sekä tutkijan alppipolun ylä- ja alamäet – sekä ne pitkät suorat, jollaisella juuri nyt paarustan. Näiden aiheiden ohella bloggaan arjestani ja kulttuurinkulutuskokemuksistani. Tärkeitä asioita elämässäni ovat ystävät, hyvä ruoka ja koti. Bloggaan, koska kirjoittaminen on minulle työn ohella rakas harrastus ja luontevin itseni ilmaisemisen keino.

Akateemisen portfolioni verkkoversiosta voit lukea lisää tutkimuksestani ja julkaisuistani, sillä blogista ei (ainakaan vielä) löydy ansio- ja julkaisuluetteloa. Jonain päivänä toivon saavani aikaiseksi kotisivut, joissa nämä kaksi erilaista mediaa yhdistyvät. Voit myös halutessasi seurata minua Twitterissä (@KirsiMariaH).

Sosiaalisen median pointti on, että se on sosiaalista. Siksi olen iloinen siitä, että näen päivittäin tilastoista, että täällä käy lukijoita, vaikka kirjoitankin välillä harvakseltaan, eivätkä lukijat aina jätä kommentteja jäljiksi. Kiitos, että luet! Blogin lopettaminen ei ole käynyt mielessä, joten ei muuta kuin seuraavaa juhlapostausta kohti. Pysytään kanavilla!

