Jo yli kuukausi sitten Sinisen linnan kirjaston Maria lähetti minulle haasteen, mutta vaikka otin kopin, vasta nyt havahdun kirjoittamaan siitä. Meemissä oli kyse onnellisista asioista, ja ehkä nyt on riittävän rauhallinen, tyytyväinen ja hyvä hetki kootakseni haasteen mukaisesti listan kymmenestä asiasta, jotka tuottavat minulle hyvää mieltä.

  1. Ystävät. Juuri vietin ihanan loman yhden parhaista sellaisista luona, äsken matkalla sain ihanan uutispuhelun toiselta kullannupulta, päivällä viesteilin ja soittelin kolmen rakkaan kanssa – minulla on paljon ystäviä, ja he kaikki ovat minulle tärkeitä. Ilman ystäviäni olisi elämä aikalailla tuhkanmakuista.
  2. Työ. Olen onnekas, kun saan tehdä työtä josta pidän, vaikka välillä väsynkin ja valitankin vaikeuksista. Mutta näinä irtisanomisten aikoina olen onnellinen, että tiedän mistä elantoni riivin ainakin vielä muutamia kuukausia eteenpäin.
  3. Oma pöytä. Minulla on tilaa ja aikaa ja mahdollisuuksia toteuttaa itseäni monin eri tavoin, muun muassa kirjoittamalla tätä blogia.
  4. Kirjahylly. ”Viisaat vanhat kirjat, jotka ovat ikuisemmat omaa pientä elämääni” Ks. blogin motto.
  5. Papu. Kissa on tärkeä osa elämisen mukavuutta.
  6. Nauru. Että kykenen edelleenkin nauramaan julkisella paikalla ääneen ja nauttimaan elämästäni.
  7. Itku. Että kykenen edelleen liikuttumaan kyyneliin ilosta yhtä hyvin kuin itkemään surusta, kun se aika on.
  8. Liikkuvat laitteet; ne jotka on laitettu liikkeelle minua varten, että voin matkustaa, kuten nyt.
  9. Kirkkaan väriset vaatteet. Pidän väreistä ja niiden luomista eri tunnelmista.
  10. Neljä vuodenaikaa. Talvi on ihana, mutta odotan jo kevättä, koska se tuo kesän ja kesän jälkeen tulee ihana syksy taas. Ja niin edelleen, tiedättehän.

Luettelo kliseitä, tiedän… Mutta ehkä ne ovat usein toistettuja tässä tapauksessa juuri siksi, että ne ovat niin totta. Vielä olisin voinut lisätä listaan perille saapumisen ilon, mutta sen vastapainona on aina lähteminen, josta en juurikaan pidä, ja joka nytkin on tuoreena mielessä. Mutta pian olen taas kotona. Paraskin loma loppuu aikanaan.

