Pidin viime viikonloppuna synttärijuhlat. Olipa kivaa kutsua pitkästä aikaa kavereita koti täyteen – ja täyteen se tulikin, pelkistä työkavereista. Loman jälkeen pudotus töihin oli niin kiireinen, että minulle jäi aikaa juhlien valmisteluun vain kolme ja puoli tuntia. Onneksi olin siivonnut ennen lomaa niin, että livistin nyt vain kevyellä imuroinnilla ja paikkojen järjestelyllä päällisin puolin. Eikä kukaan valittanut, heh.

Tarjoilujen suhteenkin oli mentävät vähemmällä kuin yleensä. Lisäksi annoin periksi eineksettömyysperiaatteille. Joskus vaan on lupa oikaista, kun tilanne oli mikä oli sen ajan kanssa. Noloa, mutta minkäs teet: siinä kolmessa ja puolessa tunnissa ei ehtinyt paljoa. Itse tein vain vadelma-suklaakuppikakut, nekin kyllä Pirkan ohjeella korvaten marenkikuorrutuksen vaniljakastikkeella. Kun ei ehdi silittää pöytäliinaa, on parasta peittää se tarjottavilla! Niinpä pöydässä oli monenlaista paistovalmista tai muuten vaan pakastealtaasta löydettyä, ja lisäksi lomalta tuotuja juustoja. Ja popcorneja ja suklaata ja keksejä.

Varsinainen synttäreiden ruokajuttu tuli kuitenkin vierailta. Kutsussa olin esittänyt lahjatoiveen, että jokainen toisi mukanaan jonkin oman suosikkilounasreseptinsä. Taustalla on se, että haluaisin syödä vähemmän ruokalaruokaa (jonka hinta-laatusuhde ei ole kovin hyvä), mutta työhuoneellani ei ole mitään sosiaalitiloja. Eväiden pitää siis säilyä ilman jääkaappia ja olla syötävissä ilman mikrolämmitystä. Lisäksi ruoka-ainerajoitukset: en syö kalaa enkä raakaa tomaattia tai sipulia.

Ja kas, nyt minulla on ihana lounasreseptikansio! Joka resepti kirjoitettu kivasti paperille, antajansa mukaan. On salaatteja, keittoja, täytettyjä leipiä, piirasta. Namnam! Näistä saan paljon piristettä lounaisiini, joiden kanssa oma mielikuvitus jo loppui. Lisäksi saan pontta käydä viimeinkin ostamassa keittotermarin – läheisellä SPR:n kirpparilla olen nähnyt niitä usein ja suunnitellut hankintaa, mutta unohtanut koko asian.

Näiden reseptien kanssa minulla on synttärit läpi pimeän talven. Ihania työkavereita minulla!

