Yrittäjyys-kurssini kolmannen lähijakson teemana oli asiakasfilosofia ja markkinointi. Etukäteen en oikein edes tajunnut, mitä asiakasfilosofia tarkoittaa… Lähijakso Majatalo Morvassa Jämsässä oli kuitenkin jälleen kerran erinomaisen kiinnostava, innostava ja tunnen oppineeni paljon.

Toisen, helmikuussa pidetyn lähijakson jälkeen saimme kotitehtäväksi järjestää asiakastapaamisen. Annoimme sille nimeksi Ideakupoli ja koetimme kovasti saada tilaisuuden syntymään. Ongelmia kuitenkin tuli, ja lopulta Ideakupoli jouduttiin toistaiseksi hyllyttämään. Ryhmä hajosi, sitoutumisen laatu oli erilaista eikä tiimiytymistä hyvän aloituksen jälkeen enää tapahtunut. Lisäksi asiakastilaisuus oli meille vieras konsepti, eikä missään vaiheessa prosessia monellekaan selvinnyt tarkalleen ottaen mitä olemme tekemässä ja miksi. Ilman sisältöä ja syytä on vaikea sitoutua… Kotitehtävän muuttuminen takista lakiksi oli minulle kova pettymys monella tapaa. Ideakupolista syntyi asikaskontakteja ja tapaamisia, mutta kokemus prosessista ei ainakaan vahvistanut käsitystäni tiimityön hyödyistä.

Nyt oli kuitenkin aika katsoa eteenpäin. Ideakupolikokemusten purkamisen jälkeen palasimme hetkeksi vielä oman osaamisen erityisyyteen, josta viime lähijaksolla puhuttiin. Sitten syvennyimme asiakkuuksiin, myyntiin, asiakkuusajatteluun ja asiakassuhteisiin ja niistä yhteensä asiakasfilosofiaan. Jim Collinsin niin sanottu siilikonsepti jäi takaraivoon hautumaan: siis ajatus siitä, että siilillä on yksi juttu, jonka se osaa paremmin kuin kukaan muu, ainakin paremmin kuin kettu, joka osaa vaikka kuinka paljon asioita, mutta ei osaa käpertyä palloksi ja suojata vatsaansa kuten siili. Sain paljon hyviä lukuvinkkejä!

Vierastin teemaa ennalta, sillä en vieläkään näe itseäni varsinaisesti yrittäjänä – sen sijaan haen tulevaisuudessa töitä yrittäjämäisesti. Sain kuitenkin huomata, että kyse on vain samojen asioiden nimittämisestä eri sanoilla. Jos minä puhuinkin yhteistyökumppanista tai työnantajasta, niin samoja asioita vieressä istuva toi esiin puhuessaan tulevista asiakkaistaan. Keskusteluissa asiakkuusajattelusta toistuivat esimerkiksi sanat vuorovaikutus, kumppanuus, luotettavuus, jatkuvuus, tasa-arvoisuus, aktiivisuus, innostavuus ja se, että hyvä myyjä ei tyrkytä liikaa vaan antaa tilaa ajatella itse.

Ja vauhti jatkuu: seuraava kotitehtävä on edellistä selvästi parempi! Olen tästä innoissani, mutta kirjoitan aiheesta myöhemmin lisää. Sen verran kuitenkin jo tähän, että tehtävään sisältyy yhteistyötä EduCluster Finlandin kanssa. Jej!

Jouduin olemaan lähijaksolta poissa yhden illan, sillä Suomen Kulttuurirahaston Keski-Suomen rahasto vietti vuosijuhliaan, ja minut oli kutsuttu mukaan. Keski-Suomen rahasto on myöntänyt minulle vuoden apurahan väitöskirjan valmiiksi saattamista varten. Tämä on viimeinen iso apuraha, mitä tarvitsen tai enää edes haen v-kirjan tiimoilta. Oli hienoa päästä pokkaamaan apuraha hienoon juhlaan, jonka rahasto ennakkoluulottomasti järjesti Tanssisali Lutakossa. Harvoinpa pääsee rock klubiin laulamaan Keski-Suomen kotiseutulaulua! Lämmin kiitos Keski-Suomen rahastolle sekä apurahasta että mukavasta juhlasta!

Advertisements