Isojen kisojen aikaan penkkiurheilija minussa yleensä herää. En aktiivisesti seuraa mitään urheilulajia ja suhtaudun varsin kyynisesti olympialaisten kirkasotsaiseen ilosanomaan, mutta viihteenä isot kisat ovat kyllä ihan omaa luokkaansa. Huomaamattani olen innostunut jopa olympiakiekosta, jolle tuhahtelin vielä viikko, pari sitten.

Niin innoissani en ole, että olisin kertaakaan herännyt keskellä yötä katsomaan kisoja. Huh, ei sentään, uni on minulle liian kallista. Sen sijaan radio on ollut auki iltaisin, ja monena aamuna olen herännyt radion lähtiessä käyntiin kesken kisaselostusten. Esimerkiksi eilen aamuna oli varsin mukava herätä siinä kohdin Suomi-Tsekki -ottelua, kun maaleja alkoi syntyä: onnistunut alku päivälle!

Murtomaahiihdosta en kauheasti innostu, en enää. Suosikkini on ollut Pirjo Muranen, ja koska hänen kisansa ovat olleet varsin vaisut, ei maastohiihto ole tarjonnut minulle mitään jännitystä. Koko kansan suosikit ”Aikku” ja Virpi Kuitunen saavat minun puolestani suksia vaikka männikköön, en ole erityisen innoissani kummastakaan – ja tämän sanon siis ennen Saarisen päämatkaa, enkä peruuta kävi siinä miten kävi. Hienoa, että suomen naisten viestijoukkue sai mitalin, mutta suosikkihiihtäjäni ei siinä pärjännyt, joten ihan sama.

Tänä iltana aion ensimmäistä kertaa viritellä itselleni ihan kuvallisen kisakatsomon. Kisoja pystyy seuraamaan netin kautta, jos vain tekniikka pelaa. Toivottavasti pelaa, sillä nyt en haluaisi tyytyä radioselostukseen vaan nähdä ihan oikeasti, mitä tapahtuu. En suinkaan Suomi-USA jääkiekkopelin takia, siihen riittäisi radiokin. Vaan siksi, että (ja nyt tulee leuhkimisosio) kaverini laskee tänään kilpaa lumilaudalla Vancouverissa. Olen jännittänyt sen takia näitä kisoja ihan eri tavalla kuin aikaisempia. Koskaan ennen ja luultavasti harvemmin jatkossakaan kukaan tuttuni kisaa olympialaisissa, joten nämä kisat merkitsevät minulle enemmän kuin ”tavalliset” olympialaiset. Iiks, jänskättää ihan tämän illan kilpailu.

Niin paljon olympiakiekko ja muu kisatunnelma on torkkuvaa penkkiurheilijaa minussa herätellyt, että olen taas ihan innoissani menossa lähiaikoina Jypin peliin kavereitten kanssa. Jee, siitä tulee hauskaa!

