Kahdeksas joulukuuta Herran vuonna 2006 minä kirjoitin ensimmäistä kertaa blogiini, jolle olin antanut nimen Illuusioita.

Siitä on nyt kolme vuotta. Voisi sanoa, että Illuusioita on pitkäaikaisin harrastukseni, jos lukemista ei lasketa (kun se on melkein kuin hengittämistä, tai syömistä, yhtä rakasta). Yleensä minä innostun ja innostus lopahtaa nopeasti, mutta bloggaaminen ei ole loppunut, ei laimentunut eikä ollut pakkopullaa missään vaiheessa. Sen sijaan tästä blogista on tullut minulle vähä vähältä koko ajan rakkaampi ja tärkeämpi.

Aluksi kirjoitin Vuodatukseen, mutta kyllästyin sen takkuiluun ja vaihdoin WordPressiin elokuussa 2008. Tähän olen ollut varsin tyytyväinen.

Illuusioiden sisältö on muuttunut ja vaihdellut. Alusta asti olen kirjoittanut tätä omalla nimelläni, ja kun tajusin olevani hyvin helposti tunnistettava, jätin kaikesta liian henkilökohtaisesta kirjoittamisen. Kirjoitin ensimmäisenä blogipäivänä kirjasta, ja kirjoista postaukset yhä vieläkin syntyvät varsin usein. Yhä suuremman osan blogistani on kuitenkin valloittanut tohtorikoulutettavan työni, sillä blogi toimii jonkinlaisena avautumisväylänä sen suhteen. Tämä ei ole tutkimuspäiväkirja, mutta kuitenkin foorumi, jossa tiedän olevan kuulijoita. Kun siis kaipaan ilon kaksinkertaistamista tai murheiden jakamista, kirjoitan asista blogiin.

Illuusioita ei siis olisi sitä mitä se on, ellei siinä olisi tuota jakamisen funktiota. Siksi vuosipäivänä(kin) on syytä kiittää kaikkia lukijoita: tuttuja, tuntemattomia, säännöllisiä ja satunnaisia – sekä niitä, joista on tullut blogiystäviä. Kiitos että olette tulleet tänne! Tervetuloa jatkossakin, sillä tämä ei lopu tähän.

