Tällä viikolla olen muutaman päivän ystäväni koiran hoitajana. Hauskaa, miten eri tavalla tähänkin jo ennestään varsin tuttuun koiraan suhtautuu, kun sen kanssa viettää aikaa kahdestaan. Sitä tulee tutummaksi, komentaa herkemmin, mutta myös näkee enemmän niitä hyviä juttuja, ilmeitä ja luonteenpiirteitä.

tiikerin-viimeinen-leikki

Okki-herra on kääpiömäyräkoira. En erikoisemmin pidä mäyriksistä, mutta Okkista olen oppinut tykkäämään, nyt varsinkin. Se on melkoisen älykäs koira, voimakastahtoinen, mutta silti tottelevainen. Hiukan turhan herkästi se haukkuu, mihin en oman Murren kohdalla ole tottunut ollenkaan. Okki vahtii reviiriään innokkaasti ja reagoi kaikkiin ääniin, esimerkiksi aamuyöllä postiluukusta kolahtavaan lehteen… Hyvää yötä vain naapureillekin.

Se kiva koiran kanssa olemisessa on, että minunkin tuli käytyä eilen kävelyllä. Sää ei ollut erikoisen kiva, mutta koiran kanssa tuli kierreltyä taas uutta aluetta Jyväskylästä. Etsiskeltiin minulle sopivaa taloa yhdessä ja mietittiin, missä en ainakaan haluaisi asua. Enemmän kyllä löytyi niitä mahdollisia taloja. 🙂

Aamulla tämä ulkoilutusvelvollisuus taas oli vähemmän virkistävä, sillä olen muutenkin aamuisin hidas toimissani. Kun aikatauluun piti vielä lisätä koiran käyttö edes jonkinlaisella kierroksella, niin pitkäksi venähti taas, ennen kuin yliopistolle pääsin. Tänään se ei haittaa, kun aikataulut ovat omiani, mutta huomenna pitäisi olla tasan yhdeksältä jo täällä. Saa nähdä ehdinkö.

Okki ja tiikeri 2 Okki ja tiikerin viimeiset hetket.

Eilen Okki innostui lenkkimme jälkeen vähän leikkimään pehmolelullaan tiikerillä. Se olikin tiikerin viimeinen leikki, ja pian siivosin sen täytteitä lattialta. ”Tästä äiti ei kyllä tykkää!” toruin Okkia, mutta mitäs se, kunhan virnisteli minulle.

Okkia alkaa väsyttää.

Aika suloisesti se kyllä sitten nukahti, kun katsoimme televisiota yhdessä. Lopulta se kömpi omaan koriinsa, tunkeutui peittonsa alle ja kääriytyi kerälle. Oih miten söpöä! ajattelin, mutta eikös mitä, hetken kuluttua koira oli sängyn vieressä tuijottamassa nappisilmillään minua. Sänky on Okkilta ehdottomasti kiellettyä aluetta, joten helposti se uskoi kun kielsin tulemasta. Kunhan testasi hoitotätiään.

Vielä tänään ja huomisaamuun asti olen Okkin hoitotätinä. Tämä on kyllä kivaa vaihtelua ja virkistystä.

