Tänään ja huomenna eli torstaina ja perjantaina Jyväskylässä on Kulttuuristen tulkintojen tutkijakoulun syysseminaari ”Tulkinnan linssit”. Kahteen päivään mahtuu mielenkiintoisia luentoja ja työryhmätyöskentelyä – myös minulla on oma pikkuinen alustukseni muistitietoa käsittelevässä ryhmässä. Odotan ennen kaikkea hyvää keskustelua, jota toivottavasti samankaltaisten ongelmien haasteiden kanssa työskentelevien jatko-opiskelijoiden kesken syntyy.

Kunhan olen ahkera kaksi päivää, pääsen rentoutumaan. Turusta saapuu kolme nuorta naista virkistymään Jyväskylään eli vierailemaan luonani. Olen asunut Jyväskylässä nyt kaksi vuotta, ja vain neljä ystävistäni on käynyt täällä sinä aikana. Joitakin ystäviäni odotan tänne edelleen, joidenkin kohdalla olen jo luopunut toivosta, mutta näiden kolmen naisten saapumisesta olen hurjan iloinen. Viikonlopusta tulee varmasti hauska. Lauantaipäivän ohjelman teemaksi olen valinnut Alvar Aallon – häntä tästä kaupungista löytyy nimittäin helposti ja paljon, eikä hänen kanssaan tarvitse olla ryppyotsainen vaan oikeastaan koko Aalto on vain (tarpeeton) kulissi siihen, että saan olla ystävien seurassa ja puhua ja nauraa ja olla ajattelematta viimeaikaisia tyhmiä ja hankalia juttuja.

