Näin muutama yö sitten unta, että ruskea kenguru ajoi minua takaa. Se halusi tappaa minut. En tiedä miksi. Olin vanhempieni luona, siis kotikotona, olin omassa huoneessani ja kuulin melua. Lähdin etsimään metelin syytä alakerrasta. Kun ensimmäisen kerran näin kengurun, se oli pieni, noin metrin mittainen, mutta hetken kuluttua se olikin jo minua pidempi ja valtavan vahva. Muistan vieläkin, miten kauhistelin sen takajalkojen ja hännän voimaa. Juoksin sitä karkuun ympäri kotikotia. Suljin oman huoneeni oven sen edestä, mutta se työnsi mustan, pitkän kyntensä jostain oven raosta ja raapi sormiani, joilla vedin ovea kiinni. Pakenin taaksepäin ja tuoliryhmän taakse – kenguru tuli perässä ja pidin sitä loitolla tuolien avulla. Uni jäi kesken, en päässyt eroon kengurusta, mutta se ei myöskään saanut minua kiinni.

Voisiko joku selittää, mitä tappajakenguru unessa tarkoittaa?

Se kieltämättä kuulostaa hauskalta nyt, mutta voin kertoa, että uni oli painajainen.

Toissa-aamuna herätyskelloni soi, kuten normaalisti. Ja kuten hyvin tavallista, nukahdin hetkeksi uudelleen sen jälkeen. Nukahdettuani näin unta, että ystäväni moitti minua herätyskellon kovasta äänestä: ”Se kuuluu joka aamu tänne Rautpohjaan asti!” Minä kauhistelin, että tämä ystäväpariskunta on joka aamu kuunnellut herätyskelloani, kun en ole tajunnut miten kauas sen ääni kantaa. Ja koko taloyhtiöni myös! Mikä tuska kaikille lähistöllä asuville varsinkin niinä aamuina, jolloin torkkutoiminto on ollut tiuhaan käytössä.

Hetken kuluttua heräsin ja totesin, ettei herätyskellossani taida nyt kuitenkaan ihan niiiiin kova ääni olla.

Noin viikko sitten näin unta, jossa äitini oli kadonnut. En löytänyt häntä mistään. Heräsin uneen, ja minun piti ääneen vakuutella itselleni, ettei äiti ole mihinkään hävinnyt, tapaan hänet muutaman tunnin kuluttua. Sekin oli painajainen, ahdistus äidin katoamisesta oli kauhea.

En yleensä näe näin paljon näin vilkkaita unia. Siksi tekee mieli kirjoittaa niistä, kun ovat poikkeuksellisia. Sanoisin, että ovat stressioire, mutta toisaalta en minä nyt niin kamalan stressaantuneeksi tunne itseäni tällä hetkellä. Mistä äkillisen värikäs unimaailma sitten johtuu?

